Дидактичні особливості застосування мультимедійних презентацій висувають потребу розробки спеціалізованого підрозділу теорії навчання, яку умовно можна назвати медіадидактикою. Медіадидактика займатиметься переважно застосуванням й апробацією медіазасобів у школі, безперервній освіті і вищій школі. Вона має розглядати питання конструювання й оптимізації процесів навчання, необхідних навчальних умов, психологічних особливостей сприйняття інформації різної модальності. В центрі її уваги мають бути технічні, організаційні і персональні умови застосування апаратури і програмного забезпечення. Медіадидактика "шукає можливості раціонального застосування нових медіазасобів для навчання [10,13].
На сучасному етапі дослідження застосування мультимедійних засобів навчання пов'язано із розробкою теоретичних засад медіапедагогіки, дидактичних концепцій перетворення цілей уроку, обговорення їхньої інтеграції в широку освітню практику. Досвід засвідчує, що використання на уроках різноманітних засобів навчання, а, особливо, їх комплексу, вимагає від учителя знань та опанування принципово новою стороною професії вчителя — режисури уроку. У зв'язку з цим деякі дидакти ввели термін "педагогічний сценарій", пояснюючи необхідністю розв'язання низки завдань, пов'язаних зі структуруванням змісту навчання, зображенням цієї інформації на екрані, розробкою прийомів організації взаємодії між комп'ютером і учнями. Тому при застосуванні мультимедійної презентації на уроці історії має йтись не стільки про учбово-методичні комплекти, а про вибудовування дієвого, активного "навчального середовища". Використання презентації на уроці історії дозволяє сьогодні говорити про побудову навчального процесу з "відкритою навчальною архітектурою".
Г. Аствацатуров [1], О. Худобець[15], О. Уваров для характеристики цього процесу запровадили термін "педагогічний дизайн", який є комплексним поняттям, що позначає напрямок педагогічної науки і практики, що вивчає питання розробки навчальних матеріалів, формування навчального середовища і побудови ефективного навчального процесу. Це приведене в систему використання знань (принципів) про ефективну навчальну роботу, (учіння і викладання) в процесі проектування, розробки, оцінки і використання навчальних матеріалів.
У цьому сенсі визначення дизайну, як проектування зовнішнього (естетичного) вигляду предмета або середовища, дуже близьке до терміну "інтерфейс", який можна розуміти і як середовище роботи, і як систему засобів для взаємодії користувача з комп'ютером. Тому під педагогічним дизайном можна розуміти оформлення середовища навчального процесу.
Педагогічний дизайн пов'язаний з питаннями інтеграції мультимедіа-ресурсів в освітню діяльність. Від грамотного планування або дизайну презентації залежить результативність її застосування. Педагогічний дизайн МП складається із сукупності визначених процедур і компонентів, що у підсумку забезпечують педагогічну ефективність навчальних матеріалів презентації. Так, при підготовці презентації з історії, акцент у дизайні повинен робитися на асоціативному і логічному сприйнятті матеріалу, для унаочнення варто використовувати схеми, графіки і діаграми, документи, при цьому текст повинен бути структурованим. Весь стиль оформлення презентації має відповідати визначеним вимогам естетики.
Певна сукупність усної, наочної, текстової інформації перетворює слайд презентації у дидактичну одиницю, яку ми визначаємо як навчальний елемент. Г.Аствацатуров визначає дидактичну одиницю як логічно самостійну частину навчального матеріалу, за своїм обсягом та структурою відповідною таким компонентам змісту як поняття, теорія, закон, явище, факт, об'єкт тощо. Дидактична одиниця складається з одного або декількох фреймів — мінімального опису явища, факту, об'єкта, при видаленні з якого якої-небудь складової частини дане явище, факт або об'єкт перестають упізнаватися (класифікуватися), а опис утрачає сенс.
Функціонально фрейм визначається як спосіб подання знань, засіб організації пам'яті і облік всієї інформації про досліджуване явище та може застосовуватися для демонстрації та інтерпретації його структури. Подання матеріалу у презентації через фрейм має низку переваг: структурованість, компактність і логічний взаємозв'язок між частинами, що сприяє якості засвоєння; можливість бути вбудованою в будь-яке навчальне середовище, наприклад, мультимедійне[13]. Таким чином, готуючи мультимедійну презентацію і розглядаючи слайд як дидактичну одиницю, вчитель має чітко уявляти, які навчальні завдання він прагне реалізувати цим епізодом, якими засобами він досягне їхньої реалізації.
Немає коментарів:
Дописати коментар